Materiaalin valtamerestä

Käytän yleensä melko kapeaa aluetta internetin tarjoamasta avusta matikan opetuksessa. Hyödynnämme jonkin verran Geogebraa ja simulaatioita, jaan harjoitusmateriaalia ja linkkejä oppimisympäristössä ja opiskelijoita varten on ollut käytössä Facebook-ryhmä, jossa voi esimerkiksi kysyä apua.

Tänä keväänä olen kuitenkin erityisesti panostanut oppimateriaalin etsimiseen opiskelijoille matikan kotona opiskelun tueksi, mutta myös laadukkaaksi tuntimateriaaliksi.

Tavoitteena on ollut esimerkiksi löytää

  • materiaali toisen asteen yhtälön ratkaisukaavan käytön harjoitteluun, kun matikan kirjasta loppuivat tehtävät ja kemian kurssilla harjoituksia ei kirjassa edes ollut
  • materiaalia yhtälöiden muodostamisen harjoitteluun sanallisista tehtävistä, koska järkevien kontekstien keksiminen ja tehtävien muotoilu vie iäisyyksiä aikaa
  • perusyhtälönratkaisun harjoitusmateriaalia, jossa opiskelija ensin harjoittelisi (itsenäisesti) termien siirtoa, mutta pääsisi myös kakkoskurssilla tarvittaviin taitoihin asti
  • syventäviä ja soveltavia materiaaleja, joilla olisi mahdollista eriyttää ylöspäin esimerkiksi lukujonoja tai yhtälöpareja

Tässä yhteydessä opettajalle iskee kuitenkin helposti turhautuneisuus. Internetin materiaalipaljoudesta on hankala löytää järkevää materiaalia. Materiaali on englanniksi. Vastauksia ei ole. Sivulla on enemmän mainoksia kuin tehtäviä tai vain yksi tehtävä on ilmainen. Video on, mutta sillä käsitellään liikaa tai liian vähän asiaa. Turhautumisesta ehkä kumpuaa enemmän ohjeita oman jaettavan materiaalin työstämiseen kuin onnistumisen kokemuksia.

* * *

1) Kenelle?

Monilla sivustoilla onneksi kuvataan sopiva luokka-aste, mutta se ei aina kerro kenelle materiaali on tarkoitettu. Käytännössä hyvää materiaalia etsiessä lukee läpi sivuja, jotka on suunnattu ekaluokkalaisille ja fukseille. Ennakkotietovaatimukset auttaisivat usein hahmottamaan materiaalin käyttötarkoitustakin paremmin. Tällainen vaatii paljon syvällisempää didaktispedagogista pohdintaa kuin vain tehtävien laatiminen, mutta voisi myös parantaa tehtävien tasoa, kun tavoitteisiin kytkeytyisi ennakkotietoja.

2) Eriyttäminen

Moni materiaali lähtee liikkeelle yhdestä tasosta ja pysyy siinä. Opettajan pitää etsiä kaikille eritasoisille osaajille erillistä materiaalia. Hyvässä materiaalissa olisi riittävän tuettu aloitus, jotta heikommat voivat lähteä sen kanssa liikkeelle. Lopussa olisi vähintään vinkki suunnasta, johon lähteä tai monipuolisempaa pohdittavaa. Monesta materiaalista puuttuu edes auttava haastavuusgradientti matkan varrelta, vaikka luonnollisesti mikään materiaali ei sovi kaikille.

3) Alkuun pääseminen

Monesta materiaalista näkee päällepäin, että opettaja joutuu auttamaan kaikki tämän materiaalin alkuun. Materiaaliin pitäisi päästä helposti kiinni. Moni lukiolainen kaipaisi alkuun päästäkseen “yhdistä viivalla” -tyyppisiä tehtäviä, joilla työ lähtee liikkeelle. Liian hankala aloitus saa loputkin avaamaan WhatsAppin tai päivittämään Instagramia. Ja monesti lisämateriaali on nimenomaan alaspäin eriyttämistä varten.

4) Oppimista ja harjoittelua

Olen innolla perehtynyt moneen opetusvideokokoelmaan kuluvana keväänä. Harmillisen harvaan kuitenkaan sisältyy harjoitustehtäviä. Jotta saisi koottua järkevän materiaalin tunnille tai itsenäistä opiskelua tukevan kokonaisuuden, opettajan pitää yhdistellä opetusvideoita ja tehtäviä eri lähteistä.

Tähän liittyy myös se, että suuri osa tarjolla olevasta materiaalista on tarkoitettu kertaamiseksi, kun opiskelija jo osaa asian. Moni oppimispeli on pelkästään osaamisen toistamista. Joskus tietysti tarvitsee vain toista, mutta usein hyvä materiaali annostelisi uutta harjoittelun lomaan.

5) Palaute ja vastaukset

Matematiikan tunneilla yksi toistuvia kysymyksiä on aina “meniks tää oikein”. Yksi tärkeä osa materiaalia olisi, että opiskelijalla olisi edes jonkinlaista palautetta työstään materiaalin äärellä ilman, että opettaja jatkuvasti tarkastaa opiskelijan työtä. Vastaukset tehtäviin ovat tietysti helpoin tapa antaa opiskelijalle vahvistus siitä, että edellinen rivi on ymmärretty. Ratkaisut olisivat osa itsenäisen harjoittelun materiaalia. Monipuolisempi palaute ja vinkittäminen olisi tietysti vielä parempi.

* * *

Kävin aamulla kahvilla ystävän kanssa, joka kertoi yliopistojen yhteistyönä valmistettavista laskuharjoituksista. Olen aiemminkin kuullut projektista ja kaipailen jotain sen kaltaista myös perusopetukseen ja lukioon. Vaikka drillit ja toistot ovat epämuodikkaita ja 80-lukuisia, matematiikassa peruslaskutaitojen harjoittaminen olisi juuri sitä, mikä vapauttaisi kapasiteettia asioiden ymmärtämiseen.

Toisaalta on myönnettävä sekin, että hyvää ei saa ilmaiseksi. Kaupallisia ratkaisuita on ja ne varmasti säästäisivät opettajalta merkittävän määrän vaivaa.

Tämän pohdinnan pohjalta tulen kuitenkin ehkä päivittämään omille kursseilleni laatimaani materiaalia toisen näköiseksi syksyyn mennessä. Vinkkejä hyvästä materiaalista otetaan kuitenkin vastaan. 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s