Etätehtävä: Verkostossa toimiminen

Yhtenä kurssin tehtävistä on tutustua uuteen verkostoon, jossa toimimisesta olisi  ammatillista hyötyä (tai perustaa uusi).

Pohdin hetken aikaa omaa verkostoissa toimimistani ja totesin sen olevan surkean epäaktiivista ja yksipuolista.

Ensinnäkin ammatilliset verkostoni, joissa olen edes semiaktiivinen koostuvat lähinnä Facebook-ryhmistä kuten Kemian opettajat -vertaisryhmä, Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa ja Peda.net opetuksessa. Näissäkin ryhmissä olen kommentoinut johonkin hyvin harvoin. Lähinnä kemian opettajien ryhmässä, jossa on usein mielenkiintoisia aineosaamiseen liittyviä kysymyksiä, pohdintaa opsista jne. Muissa ryhmissä seurailen viestejä, luen linkattuja artikkeleita bussissa ja sensellaista. En useinkaan kerkeä antamaan tukea, koska joku muu ehti jo vastata, enkä ole kysynyt mitään (varmaankaan koskaan).

Muita verkostojani miettiessäni tuli mieleen lähinnä ammattiliiton, maolin, kemian seuran ja yksityiskoulujen yhdistyksien jäsenyydet. Saan säännöllisesti postia ja sähköpostia, seuraan Facebookissa/Instagramissa, käyn joissakin koulutustilaisuuksissa vuosittain, olen esiintynytkin joskus, mutta mistään vuorovaikutuksesta on paha puhua.

Käytännössä siis tehtävänannon varmaankin täyttäisi yksinkertaisesti aktivoituminen jossakin ryhmässä, johon jo kuulun. Liittyä jo osaan. Se ei ole vaikeaa. Jospa alkaisin kirjoittaa Fb-kommentteja? Kokeilisin asioita, joista ihmiset kertovat? Pitäisikö fyysisesti käydä jossakin joskus?

Jotta ryhmässä toimimisesta olisi hyötyä, pitäisi määritellä tavoitteita. Digikehittäjäopettaja-koulutuksen kontekstissa tavoitteena olisi auttaa tvt:n opetuskäytön edistämisessä omassa koulussa. Toisaalta moniin ryhmiin olen alun perin liittynyt saadakseni tukea omaan työhöni, uusia ideoita ja apua hädän hetkellä.

Lupaava uusi Fb-ryhmä, johon vastikään liityin on Lukioiden kehittyvä ja sähköistyvä arviointikulttuuri, joka perustuu koulutukseen, johon en osallistunut. Välillä arvioinnin merkitystä opetuksen suunnittelulle ei painota oikein. Helpoin tapa uudistaa opetusta olisi vaihtaa näkökulmaa arviointiin, jolloin sisältöjen on pakko kehittyä. Ryhmä on uusi. Voisinko olla aktiivisena viemässä ryhmää johonkin suuntaan? Miten? Mihin?

Lähialueen yhteys esimerkiksi Helsingin alueen aikuisten perusopetuksen kemian opettajien välillä olisi kivaa. Onko näin erikoistuneelle ryhmälle tarvetta? Toiminta olisi todella kiinni aktiivisista muutamista. Aikuisten reaaliaineiden opetukseen ei ole hyvää oppimateriaalia ja kaiken joutuu tekemään itse. Jakamisesta olisi paljon apua. Voisiko verkostoitumisella olla konkreettinen tavoite tuottaa yhteinen kurssimateriaali?

Lisäksi aloitin omalla koululla eri koulumuotojen yhteistä verkostoitumista Geogebran ympärillä perjantaina. Geogebra on matikkaohjelmavalinta sekä Töölön yhteiskoulussa että Töölön yhteiskoulun aikuislukiossa. Sen käyttö on monista syistä perusteltua. Tällä hetkellä kaikki opettajamme osaavat jotain, kaikki ovat kokeilleet sitä tai tätä, mutta luulen, että jokainen pohtii erillään samoja ongelmia. Ehdotin, että aloitamme konkreettisesti suunnittelemalla Geogebra-kotitehtäviä eri matematiikan kursseille (työstäminen edistää omaan ohjelmaan tutustumista ja tuottaa samalla materiaalia opetustyöhön).

Geogebratyön tueksi pitää hakea tietoa verkoston ulkopuolelta. Hyötyä varmasti olisi Geogebran nykyisiin verkostoihin tutustumisesta. Geogebran sivuilla on verkostoitumismahdollisuuksia ryhmien ja keskusteluiden muodossa. Niihin tutustuminen olisi minulle jossain määrin uudenlainen tapa ja alusta verkostoitumiselle ja tukisi kehitysprojektia töissä.

Tämä tehtävä tuntuu kurssilla hyödylliseltä, koska jo pelkkä tehtävään valmistautuminen antaa mahdollisuuden reflektointiin. Hankala askel tietysti kaikessa tekemisessä on toteutus. Ideointi on helppoa, mutta toimintatapojen muutos ja itse tekeminen on vaikeaa.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s