Kollegoiden tuntien seuraamisesta

Yksi kurssin etätehtävistä on kollegoiden tuntien seuraaminen. Tehtävään liittyvä suurin haaste oli järjestää itsensä tunnille. Oma opetukseni on kahdessa koulussa ja kollegat eivät jokaisella tunnilla käytä tieto- ja viestintätekniikkaa opetuksensa osana. Onnistuin lopulta seuraamaan biologian tuntia, jolla harjoiteltiin kuvaajien piirtämistä ja tulkintaa sekä yhteiskuntaopin tuntia, jolla keskusteltiin vallankäytöstä yhteiskunnassa.

Tuntien seuraaminen oli nostalgista ja mielenkiintoista jo sinänsä. En ole käynyt kummankaan oppiaineen tunnilla sitten harjoittelun norssissa eli hyvällä approksimaatiolla kymmeneen vuoteen. Mikä on taas osoitus siitä, miten turkasen yksin opettajat tekevät työtään. Ei ihmetytä, että monessa koulussa oppiaineiden välinen yhteistyö koetaan hankalaksi aloittaa. Monella opettajalla on varmasti 10, 20 tai 30 vuotta vanha käsitys siitä, mitä naapuriluokassa tehdään. Rinnakkaisen vuorovaikuttamisen edistämisessä varmasti hyvä askel olisi, jos jokainen opettaja käyttäisi yhteissuunnittelutyöaikaa käymällä osallistumassa kollegan tunnille.

Kollegoiden tuntien seuraaminen varmaan lisäisi myös erilaisten innovaatioiden diffuusiota koulun sisällä. Kun opettaja keksii jonkin työtavan tai käy täydennyskoulutuksessa, ainoa tapa, jolla innovaatiot siirtyvät eteenpäin, on epämuodollinen kahvihuonekeskustelu. Hyvässä tapauksessa opettaja saa opiskelijoiden palautteesta tietää, että toisella kurssilla on ollut mielenkiintoinen työmenetelmä.

Tällä viikolla seuraamillani tunneilla tietokoneet nivoutuivat luonnolliseksi osaksi tuntien työskentelyä. Tietokoneet olivat työväline, jolla tehtiin harjoituksia, joita olisi tehty muutenkin tavalla tai toisella. Tietokoneen hyödyt liittyivät lähinnä työskentelyn nopeutumiseen. Molemmilla tunneilla harjoiteltiin Libre Officen Calc -ohjelman käyttöä, joka on hyödyllinen tvt-taito, mutta myös valmistautumista ylioppilaskirjoituksiin. Työväline oli opiskelijoille tuttu toisilta tunneilta, joten töihin ryhtyminen ei vienyt aikaa eikä ohjeistusta tarvittu erityisen paljon. Tässä nousi mielestäni esille etu, joka on työvälineohjelmien aikaisesta käsittelystä kursseilla. Kun työvälineet ovat tuttuja, jokainen tvt:tä hyödyntävä tunti ei mene tekniikan opiskeluun.

Tunneilla suurimmat ongelmat kyseisen ohjelman käytössä näyttävät liittyvän macceihin. Moni asia on hieman erilainen (vaikka Libre Officen kanssa erojen pitäisi olla pieniä?) ja maccikäyttäjät tarvitsevat toistensa tukea luokassa.

Toisaalta tuki toimi luokassa todella hyvin. Opiskelijat, jotka olivat valmiita aiemmin, siirtyivät välittömästi auttamaan naapureita. Opiskelijat myös vertailivat tekemiään tuotoksia koko ajan ja pohtivat parasta kaaviotyyppiä ja muotoiluja, otsikointien tarvetta jne.

Jännittävää oli myös havaita taas yksi esimerkki sukupolvikuilusta. Itse tervehdin ilolla mahdollisuutta tallentaa omalla läppärillä Google Driveen ja ladata tiedosto Google Drivestä opettajankoneelle, josta voin heijastaa sen valkokankaalle. Opiskelijat kokivat tämän hankalaksi. Ilmeisesti esikatselunäkymän toimimattomuus Drivessä teki toiminnosta ikävän ja opiskelijat päätyivätkin ottamaan kuvakaappauksia esiteltävistä tuotoksista, tallentamaan ne Driveen ja esittelemään niitä esikatselutoiminnon kautta luokan edessä.

Pitää harkita yleisempää toisten kursseille tutustumisen organisointia koulussa. Tai sitten pitää vaan valehdella kaikille osallistuvansa taas koulutukseen, jossa seurataan kollegoiden tunteja. Tuntien seuraaminen on tässäkin vaiheessa työuraa mielenkiintoista ja hyödyllistä.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s